30/10/2011

Μέρος συνέντευξης του Στ. Φασουλή στο Νικόλα Ζώη (07/2011)


Την επικαιρότητα την παρακολουθείτε στενά; Και αν ναι, μέσα απ’ τα παρα­δοσιακά μέσα, ή μήπως και μέσα από blogssocialmedia κ.λπ.;
Την παρακολουθώ θέλοντας και μη, όπως όλοι μας. Μέσα από εφημερίδες το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, αλλά και από το ίντερνετ. Δεν διαβάζω blogs γιατί δεν μου αρέσει η γλώσσα που μιλούν τώρα. Νομίζω ότι πρέπει να παρέλθει μια δεκαετία για να καταφέρει να ξεπεράσει τον εαυτό της. Τη χρησιμοποιούν μάλ­λον αυτοί που βρίσκουν ευκαιρία να μι­λήσουν, ενώ ουδέποτε είχαν μιλήσει κά­που, και πια ανακαλύπτουν τον τρόπο, χάνουν όμως το μέτρο. Αρχίζει πάντως και δημιουργείται μια καινούργια γλώσσα σιγά σιγά, που θα κάνει τα πράγματα κα­λύτερα, και τον καθένα να μιλάει πιο απε­λεύθερα. Το άκουσμα της δεν θα οφείλε­ται σε πίεση που σκάει μετά από αιώνες δεν θα προέρχεται από τη σκέψη «α, τώρα θα πω την άποψη μου γιατί είμαι κά­ποιος». Γιατί μ’ αυτό τον τρόπο, το «είμαι κάποιος», το ότι γίνεται κανείς σημαντι­κός υπερισχύει της γνώμης του. Και τις περισσότερες φορές γίνεται τελικά φαφλατάς κυνικός ή υβριστής
Σήμερα ωστόσο, κάποιοι αναζητούν τρόπους να πουν τη γνώμη τους, για να κάνουν αισθητή και τη δική τους ύπαρξη.
Τους καταλαβαίνω. Αλλά αυτό είναι ση­μαντικό όταν είναι γνήσιο. Όταν είναι κοπαδηδόν, είναι μόδα. Όλοι κάνουμε πράγματα για να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας. Από εκεί και πέρα, το θέμα είναι το πώς Με φόνο, ή με αγάπη; Μ’ ένα έγκλημα ή με μια παράσταση; Και οι δύο είναι αισθητές παρουσίες – και του δο­λοφόνου και του ποιητή. Ενίοτε μπορεί να εμφανίζονται και ταυτόχρονα. Αλλά διαλέγεις. Ή διαλέγει η ζωή για σένα.
Απ’ όσα ακούτε γύρω σας σήμερα, ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος που σας δημιουργείται;
Δυστυχώς όλοι οι φόβοι μου έχουν βγει αληθινοί. Και όσους περισσότερους έχω, τόσο βγαίνουν. Όλη αυτή την κατάσταση στη χώρα τη φοβόμουν χρόνια. Φοβό­μουν πάρα πολύ ότι θα ξεφουσκώσει όλο αυτό. Όχι ότι θα συναντήσει τον οικονο­μικό αλγόριθμο που θα το οδηγήσει στη σημερινή του μορφή. Απλώς ήταν ένας φόβος, μια αγωνία ότι κάποια στιγμή θα μείνουμε στο δρόμο.
Τι κάναμε λάθος;
Όλα τα κάναμε λάθος, δεν είδα και τί­ποτα να κάνουμε καλό. Εκτός από δυο-τρεις καλλιτέχνες δυο-τρεις επιστήμο­νες – και όχι καριέρας αλλά ερευνητές. Ο κρατικός μηχανισμός δεν λειτούργησε ποτέ. Ο ψηφοφόρος δεν λειτούργησε ποτέ σαν ψηφοφόρος αλλά σαν πελά­της. Και οι δύο πλευρές είναι επομένως συνυπεύθυνες και ο πολιτευτής και ο πο­λίτης που ήθελε να εξαγοράσει την ψήφο του. «Ναι, ωραία» σκεφτόταν, «εγώ ψη­φίζω, δώσε μου κι εσύ κάτι». Δεν ήταν ψήφος εμπιστοσύνης αυτό, ήταν ψήφος ανταλλαγής. Και είναι γελοίο ότι εδώ και δύο αιώνες, όποιο κόμμα ανέβει στην εξουσία βάζει τους δικούς του δημοσί­ους υπαλλήλους φτιάχνοντας ένα δημό­σιο υδροκέφαλο. Το οποίο είναι εναντίον του ίδιου του λαού που το ζήτησε. Και εναντίον των πολιτικών, οι οποίοι υπέ­κυψαν σ’ αυτό το αίτημα και το ικανο­ποίησαν απλόχερα.
Μήπως γι’ αυτό φταίει απλώς το ότι η Ελλάδα είναι ένα μικρό χωριό στο οποίο όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους;
Δεν το γνωρίζω. Μου αρέσει όμως πάρα πολύ μια φράση του Κώστα Μητρόπουλου, στα Νέα. «Η ύφεση», λέει ο Μητρόπουλος «άρχισε την 25η Μαρτίου 1821, στις δέκα το πρωί, στην Αγία Λαύρα».
Αν είχατε τη δύναμηακόμα και θεϊκή στην περίπτωση μαςτι θααλλάζατε στη χώρα;
Α, δεν νομίζω ότι μπορώ ν’ αξιωθώ κάτι τέτοιο. Κι ύστερα, κανείς δεν μιλάει για την Ελλάδα πια, κανείς δεν μιλάει για τον τόπο, κανείς δεν τον ξέρει. Ξέρει πρώτα τον εαυτούλη του, μετά λίγο την οικογέ­νεια του και ως εκεί. Ο τόπος δεν υπάρχει πια και θα το δεις ότι δεν ενδιαφέρεται κανείς για αυτόν. Δεν αναφέρεται που­θενά, δεν υπάρχει μέσα μας σαν έννοια, όπως ούτε και κανένας συνεκτικός δε­σμός μεταξύ των Ελλήνων. Δεν έχουμε κοινά συμφέροντα, δεν έχουμε κοινούς μύθους, κοινή γλώσσα. Ένας αχταρμάς, όλο μονάδες, μονάδες, μονάδες, δέκα εκατομμύρια μονάδες, οι οποίες δεν μπο­ρούν να συνδεθούν με τίποτα Για αυτό φταίμε όλοι μας. Δεν είναι μόνο θέμα κυ­βερνήσεων, είναι και θέμα νοοτροπίας.

29/10/2011

2500 χρόνια πριν...

...the song remains the same όπως θα λέγαμε στα Ελληνικά:

"Πως εσύ, αγαπητέ µου, όντας Αθηναίος πολίτης της πιο µεγάλης και της πιο φηµισµένης για τη σοφία της και τη δύναµή της πόλης, δεν ντρέπεσαι να φροντίζεις για τα χρήµατα, πως θα αποκτήσεις περισσότερα, και για τη δόξα και τις τιµές, και να µην ενδιαφέρεσαι ούτε να νοιάζεσαι για τη φρόνηση και την αλήθεια και την ψυχή σου; "

(Απολογία Σωκράτη)

20/10/2011

Αθεράπευτα παράλογοι




Του Κώστα Ιορδανίδη


Επήλθε κόπωση από την επανάληψη στάσεων και συμπεριφορών του παραλόγου, στο διηνεκές. Εδώ και τριάντα πέντε χρόνια, κάποιες ευάριθμες ομάδες –κυμαίνονται γύρω στα εκατό άτομα– δημιουργούν βίαια επεισόδια στη διάρκεια των διαδηλώσεων. Δεν θα ηθικολογήσουμε ούτε θα πολιτικολογήσουμε επί του θέματος. Απλώς επισημαίνεται ότι «ασφάλεια» υπάρχει μόνον εντός του χώρου που περιφρουρεί το ΚΚΕ. Αφού η χώρα οδηγήθηκε ως σε αυτό το σημείο, ερρέτωσαν το εθνικό κράτος και οι αξίες του. Ας ανατεθεί η δημόσια ασφάλεια στους πολεμίους του αστικού συστήματος. Αυτή είναι η πρώτη ένδειξη υψίστης παρακμής.
Υπάρχει όμως και δεύτερη. Καλών προθέσεων πολίτες προτρέπουν επιμόνως τα δύο κόμματα εξουσίας –Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ– να συνεργασθούν προς σωτηρίαν της Ελλάδος. Πιστεύουν προφανώς ότι οι δυνάμεις που αντιτίθενται στην πρόοδο και στον εκσυγχρονισμό –συνδικαλιστές, συντεχνίες κ.λπ.– θα αναγκασθούν εκ των πραγμάτων να υποκύψουν όταν επικρατήσει ομοφροσύνη σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.
Υπό την πίεση αυτών των προτροπών, ο πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου κάλεσε προ ολίγων μηνών σε συνάντηση τον φίλο του από το παρελθόν και αρχηγό της Ν.Δ. σήμερα κ. Αντώνη Σαμαρά και λέγεται ότι συμφώνησε να παραιτηθεί και να ορίσουν από κοινού πρωθυπουργό και υπουργικό συμβούλιο προς σωτηρίαν της Ελλάδος. Αλλά κατ’ άλλους ο κ. Σαμαράς προέβη σε άκαιρες διαρροές, κατ’ άλλους ο κ. Παπανδρέου πιέσθηκε από τους στενούς του συνεργάτες και υπαναχώρησε. Προχθές, η ίδια σκηνή επαναλήφθηκε, σε μια εκδοχή πιο απαράδεκτη, από άποψη αισθητική τουλάχιστον, και δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι δύο «παλιοί φίλοι» ακκίζονται ως έφηβοι, και ο λόγος είναι ότι κανείς από τους δύο δεν επιθυμεί συνεργασία στη φάση αυτή. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν η συγκυβέρνηση μπορεί να σώσει τη χώρα, που επί της ουσίας έχει χρεοκοπήσει ήδη. Είναι αμφίβολο εάν οι «δυνάμεις της αντιδράσεως», όπως αποκαλούνται από τους «εκσυγχρονιστές», πεισθούν από τη συνεργασία των κ. Σαμαρά και Παπανδρέου, και συνταχθούν με την πολιτική δραματικής μειώσεως των εισοδημάτων τους. Πολύ περισσότερο η συνεργασία των δύο κομμάτων δεν θα διαφοροποιήσει το περιεχόμενο του μακροπρόθεσμου σχεδίου, στη διαμόρφωση του οποίου δεν συμμετέχει η κυβέρνηση του κ. Παπανδρέου. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει η χώρα είναι μήπως η απόπειρα βίαιης εναρμονίσεως οδηγήσει σε εξέγερση κοινωνική, όχι βεβαίως της μορφής των χθεσινών επεισοδίων. Ακρως ανησυχητική είναι και η κλιμακούμενη αντιπαράθεση με τη Γερμανία, που εκλαμβάνεται ως κατοχική δύναμη στην οποία ο ελληνικός λαός στο σύνολό του οφείλει να αντισταθεί, όπως συνέβη και στο παρελθόν. Κάποιοι με άλλα λόγια οραματίζονται ένα νέο ΕΑΜ, προσαρμοσμένο στις σημερινές συνθήκες. Το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα είναι ότι ένα «σχέδιο σωτηρίας», ανατρεπτικό της σημερινής τάξης πραγμάτων αντιμετωπίζεται με τρόπο νηπιακό.

Το ανέκδοτο της ημέρας:


Απαντώντας στις αναφορές του κ. Παπανδρέου περί εκκρεμών υποθέσεων, οι δικαστικοί λειτουργοί επισημαίνουν ότι «εφαρμόζουν με ευλάβεια τους νόμους του Κράτους και επομένως εκφράσεις όπως "αρνησιδικία με τερτίπια" ανέμεναν να μην ειπωθούν, διότι έτσι προσβάλλεται το σύνολο των δικαστικών λειτουργών, οι οποίοι, με τα πενιχρά μέσα που τους διαθέτει η Πολιτεία, προσπαθούν να δικαιοδοτούν με υψηλό αίσθημα ευθύνης».

18/10/2011

Pierre Lemieux: Αρχισε η παγκοσμιοποίηση του 21ου αιώνα

Ο Καναδός καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας, συγγραφέας και ερευνητής, μιλάει στον Αθ. Παπανδρόπουλο στην «Ναυτεμπορική»:



Κύριε καθηγητά, στο παρελθόν είχα διαβάσει το βιβλίο σας «Ο αναρχο-καπιταλισμός» το οποίο, κατά τη γνώμη μου, διαφέρει αισθητά από ιδεολογικής πλευράς με τις θέσεις σας στο τελευταίο βιβλίο σας. Ετσι είναι;
«Οχι ακριβώς. Στον Αναρχο-καπιταλισμό περιέγραψα μία θεωρητική κατάσταση, υπογραμμίζοντας τις διάφορες φιλοσοφικές πτυχές της, την οποία όμως διαχώριζα από την καθημερινή πρακτική. Στο τελευταίο βιβλίο μου, που είναι θεωρητικό, προσπαθώ να καταδείξω ότι η οικονομική θεωρία είναι ένα σύνολο δομημένων μοντέλων που παράγουν επιμέρους θεωρίες.
Απευθύνομαι στον τίμιο άνθρωπο για να του πω ότι η οικονομική θεωρία είναι ένα και η οικονομική πράξη άλλο. Απευθύνομαι στον τίμιο άνθρωπο που θέλει ενδεχομένως να γίνει οικονομολόγος, πράγμα όχι πάντα εύκολο. Στην οικονομία, η υιοθέτηση εύκολων ιδεών και ερμηνειών οδηγεί σε δράματα. Για μένα, η οικονομία ενσωματώνει το κοινωνικό και το πολιτικό σκέλος μιας κοινωνίας και, ως εκ τούτου, είναι μια μέθοδος ανάλυσης των πολιτικών και κοινωνικών σχέσεων. Μάς επιτρέπει δε να κρίνουμε και να αξιολογούμε το δέντρο από τα φρούτα του».
Με βάση το θεωρητικό υπόβαθρο της σκέψης, κύριε καθηγητά, ποια είναι τα βαθύτερα αίτια της σημερινής παγκοσμιοποιημένης κρίσης και, μεσοπροθέσμως, τι θα προκύψει από αυτήν;
«Είμαστε μάρτυρες βαθύτατων ανατροπών, που θέτουν τεράστια ερωτήματα. Το πρώτο από αυτά είναι σχετικό με το ρόλο του ατόμου στην οικονομική λειτουργία. Ενα δεύτερο θέμα είναι αυτό του ρόλου και της έκτασης της κρατικής παρέμβασης. Συμπληρωματικά δε και της ποιοτικής της υφής. Παρατηρούμε επίσης μια παγκόσμια σύγκρουση συντελεστών παραγωγής.
Είναι σαφές ότι η παραδοσιακή πραγματική οικονομία βρίσκεται σε σύγκρουση με την άυλη χρηματοοικονομία, τη σύγχρονη τεχνολογία και την ανάδυση της γνώσης ως συντελεστή παραγωγής πλούτου. Κοντολογίς, έχουμε να κάνουμε με μια αντιπαράθεση οικονομικών κύκλων. Αυτή η αντιπαράθεση είναι κατά τη γνώμη μου και η πηγή της σημερινής κρίσης».
Πρόκειται άρα για διόρθωση του αποκαλούμενου καπιταλιστικού συστήματος ή για σύγκρουση των καπιταλισμών, όπως υποστηρίζουν γνωστοί συνάδελφοί σας;
«Ο καπιταλισμός, σύστημα που εδράζεται στην ατομική ιδιοκτησία και στις ελεύθερες αγορές, όπως έχουμε διαπιστώσει παράγει φούσκες και κύματα ευημερίας τα οποία διαδέχονται οικονομικές υφέσεις και γενικά υστερήσεις.
Πρόκειται για φαινόμενα που τα ονομάζουμε οικονομικούς κύκλους και τα οποία στο παρελθόν είχαν δεκαετή συχνότητα. Στη διάρκεια του 20ού αιώνα τα κυκλικά αυτά φαινόμενα έγιναν σπανιότερα και, με εξαίρεση τη μεγάλη κρίση δυσπραγίας (depression) του 1929-1933, ο καπιταλισμός είχε μια σχετική σταθερότητα. Από την άλλη πλευρά, κάθε κύκλος εμπεριέχει αυτό το φαινόμενο που ο Γιόζεφ Σουμπέτερ (1883-1950) αποκαλούσε "δημιουργική καταστροφή" και το οποίο, ως τροφοδότης της οικονομικής ανάπτυξης, είναι θετικό».
Οι φούσκες που αναφέρατε δεν αποσταθεροποιούν το σύστημα; Δεν δημιουργούν κραυγαλέες αντιθέσεις μεταξύ χαμένων και κερδισμένων;
«Από τη δημιουργία και το σκάσιμο στη συνέχεια μιας φούσκας μπορεί να υπάρχουν κερδισμένοι και χαμένοι. Αυτό είναι σίγουρο. Εχετε όμως αναρωτηθεί γιατί; Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Γι' αυτό λέω ότι η οικονομία είναι η επιστήμη που μελετά τις κοινωνικές επιπτώσεις των ατομικών επιλογών. Και οι επιλογές αυτές δεν υπάγονται εύκολα σε κανονιστικά πλαίσια.
Ο όχι πολύ γνωστός, αλλά θαυμάσιος οικονομολόγος Χάρι Τζόνσον (1923-1977), είχε γράψει ότι μπροστά σε κάθε κερδοσκόπο που αποσταθεροποιεί, υπάρχει ένας άλλος που παίζει σταθεροποιητικό ρόλο. Για κάθε μέλος του κοπαδιού που αγοράζει φούσκα, υπάρχει ένα άλλο μέλος που πουλάει φούσκα. Σε κάποιο σημείο η κατάσταση εξισορροπείται. Το πρόβλημα για τον οικονομολόγο είναι να προβλέψει πότε και σε ποιο επίπεδο θα γίνει αυτή η εξισορρόπηση. Σημειώστε όμως ότι, μέσα από αυτές τις διαδικασίες, ο καπιταλισμός δημιουργεί πλούτο και ευημερία. Αλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο».
Αρα, κατά την άποψή σας, η σημερινή κρίση προέρχεται από μία φούσκα;
«Είναι σαφές ότι το σκάσιμο της φούσκας των ακινήτων στις ΗΠΑ πυροδότησε την κρίση. Δεν είναι όμως ο αποκλειστικός υπεύθυνος. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συνέβαλαν, αφενός, στη δημιουργία της φούσκας στις ΗΠΑ και, αφετέρου, στην ταχεία διάδοση της κρίσης.
Πιστεύω ότι στην Αμερική δημιουργήθηκε μια κατάσταση πρωτοφανούς νομισματικής ανισορροπίας, για την οποία μεγάλες είναι οι ευθύνες της αμερικανικής Κεντρικής Τράπεζας (Fed).
Στην τακτική αυτή της Fed ήλθαν να προστεθούν οι τεράστιες τεχνολογικές πρόοδοι, που με τη σειρά τους οδήγησαν σε άνοδο της συνολικής παραγωγικότητας. Ταυτοχρόνως, Κίνα και Ινδία μπήκαν με αξιώσεις στην παγκοσμιοποιημένη αγορά, σπρώχνοντας επίσης προς τα πάνω την παραγωγικότητα - ιδιαίτερα στην παραγωγή καταναλωτικών αγαθών. Η κατάσταση αυτή δημιούργησε ένα αίσθημα ευφορίας, το οποίο αξιοποίησαν οι χρηματοοικονομικοί φορείς μέσα από τη δημιουργία εικονικού χρήματος. Το τελευταίο έδωσε την αίσθηση σε πάρα πολύ κόσμο ότι μπορεί να δημιουργεί υπεραξίες χωρίς κόπο - φαινόμενο που, στις ΗΠΑ ειδικά, είχε καταστροφικές επιπτώσεις στην αποταμίευση. Ολόκληρη η Αμερική ζούσε λοιπόν σε μια αυταπάτη.
Αυτή η αυταπάτη, σήμερα, μετά την έκρηξη της χρηματοοικονομικής φούσκας, διαλύθηκε. Δικαιώθηκε έτσι και η αυστριακή Σχολή οικονομικής σκέψης, που υποστηρίζει ότι οι άκριτες νομισματικές επεκτάσεις και τα σχεδόν μηδενικά επιτόκια οδηγούν σε φούσκες, για να ακολουθήσουν μετά η ύφεση και οι παρενέργειές της. Ετσι, το μέγα ζητούμενο είναι να διερευνήσουμε τι μπορεί να βγει από αυτή την κρίση, η οποία δρομολογεί και τους όρους της παγκοσμιοποίησης του 21ου αιώνα».
Αρχίζει έτσι η αυγή ενός νέου καπιταλισμού; Εχουμε δηλαδή αλλαγή οικονομικού παραδείγματος;
«Στον αναπτυγμένο κόσμο θα γίνουμε μάρτυρες μιας αισθητής αλλαγής στις υπερβολές του κράτους πρόνοιας. Η ευημερία και κοινωνική προστασία με δανεικά ή με εικονικό χρήμα τελειώνει. Για το δυτικό άνθρωπο, επανασήμανε η ώρα της ατομικής ευθύνης.
Ο καθένας μας καλείται να πάρει την τύχη του στα χέρια του. Το κράτος-πατερούλης τελειώνει - ειδικά δε στη χώρα σας, έχει ήδη πτωχεύσει. Δυστυχώς, όμως, η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα είναι εν πολλοίς ακατάληπτη για πολλούς ανθρώπους που προσπαθούν να την κατανοήσουν. Νέοι θεσμοί αναπτύσσονται σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας και υποδεικνύουν το νέο πρότυπο προσωπικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Αυτές οι δεξιότητες και ικανότητες δημιουργούν και την καινούργια κουλτούρα της κατανάλωσης, η οποία, με τη σειρά της, επηρεάζει τις συμπεριφορές.
Ηδη οι κανόνες μιας νέας ζήτησης είναι παρόντες. Οποιοι ανοίξουν πρώτοι τις πόρτες αυτής της νέας περιόδου, θα έχουν αποκτήσει σοβαρό προβάδισμα για τη συνέχεια. Μπήκαμε στην εποχή της δημιουργικής κοινωνίας, στους κόλπους της οποίας δεν θα κερδίζουν πλέον όσοι συσσωρεύουν κεφάλαιο αλλά αυτοί που διαθέτουν υψηλά επίπεδα δημιουργικότητας».
Εχουμε άρα και ριζική αλλαγή στην εταιρική κουλτούρα; Στην έννοια της επιχείρησης;
«Αυτό είναι βέβαιο. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εταιρείες ήδη προσπαθούν να ιεραρχήσουν την αυτοπραγμάτωσή τους πάνω από τις υλικές τους επιδιώξεις. Ολο και περισσότερο στον 21ο αιώνα, το κέρδος για τις εταιρείες θα έρχεται από την εκτίμηση που θα δείξουν οι καταναλωτές απέναντι στη συμβολή τους στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου».